....Arbeidsrechtelijke wijzigingen in 2025..Employment law changes in 2025....

 

Arbeidsrechtelijke wijzigingen 2025..Employment law changes 2025

 
 

Ook in 2025 staan belangrijke veranderingen in het arbeidsrecht op de planning. In dit artikel bespreken we de belangrijkste wijzigingen en aanstaande veranderingen, zodat u het jaar goed voorbereid begint. ..


….Belangrijk in 2025..Important in 2025….

….Verhoging minimumloon

Met ingang van 1 januari 2025 is het minimumloon verhoogd met 2,78%. Het minimumuurloon voor werknemers van 21 jaar en ouder is daarmee gestegen naar € 14,06 bruto per uur.

Rapportageverplichting werkgebonden personenmobiliteit

Organisaties met 100 of meer werknemers zijn sinds 1 juli 2024 verplicht om informatie te rapporteren over het zakelijke verkeer en woon-werkverkeer van hun werknemers. Per 15 januari 2025 kunnen de gegevens van het jaar 2024 worden doorgegeven. Op de website is een handreiking gepubliceerd, waarin bijvoorbeeld is opgenomen welke gegevens de organisatie nodig heeft.

De gegevens kunnen via een formulier op de website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland worden ingevuld en moeten uiterlijk op 1 juli 2025 binnen zijn bij de Belastingdienst.

Handhaving op schijnzelfstandigheid

Per 1 januari 2025 is de Belastingdienst begonnen met actief handhaven op schijnzelfstandigheid. Voor bedrijven en organisaties die zzp’ers inhuren voor werk dat zij niet zelfstandig uitvoeren, ligt het risico op een boete of naheffing op de loer.

In 2025 wordt overigens (nog) geen heksenjacht van de Belastingdienst verwacht. Op 18 december 2024 heeft de Belastingdienst het ‘Handhavingsplan arbeidsrelaties, tranche 2025’ gepubliceerd. Uit dit handhavingsplan blijkt onder andere dat er een overgangsperiode van één jaar geldt.

Organisaties die in 2025 laten zien dat ze maatregelen nemen tegen schijnzelfstandigheid, krijgen (nog) geen boete.

Tijdelijke RVU-regeling loopt af

Tot 31 december 2025 kunnen afspraken worden gemaakt over vervroegd pensioen via de Regeling voor Vervroegde Uittreding (RVU). De RVU-drempelvrijstelling zorgt ervoor dat werkgevers tijdens de periode tot aan de pensioenleeftijd van de werknemer geen 52% belastingheffing hoeven te betalen over uitkeringen die binnen de vrijstellingsgrens vallen. Belangrijk is dat een beëindigingsovereenkomst in het kader van een RVU-regeling uiterlijk op 31 december 2025 wordt gesloten. Na deze datum geldt er nog een uitloopperiode tot en met eind 2028, waarin de drempelvrijstelling nog kan worden toegepast.

….Wetsvoorstellen 2025..Legislative proposals 2025

….Wetsvoorstel: Verduidelijking Beoordeling Arbeidsrelaties en Rechtsvermoeden

Het duurt nog even, maar het is de bedoeling dat de Wet DBA per 1 januari 2026 de Wet VBAR gaat vervangen. Deze nieuwe wet introduceert een toetsingskader dat het onderscheid tussen werknemers en zzp’ers moet verduidelijken. Het doel hierbij is om schijnzelfstandigheid tegen te gaan. Zo zou bijvoorbeeld een rechtsvermoeden van een arbeidsovereenkomst ontstaan wanneer er voor een tarief van € 33 per uur of minder wordt gewerkt. Daarnaast zorgt de Wet VBAR ervoor dat belangrijke rechtspraak, zoals het Deliveroo-arrest, in de wet komt te staan.

Wetsvoorstel: Hervorming concurrentiebeding

Er is in 2024 een wetsvoorstel voor de modernisering van het concurrentiebeding ingediend. Met deze hervorming wil het kabinet bereiken dat er minder concurrentiebedingen worden overeengekomen. De verwachting is dat het wetsvoorstel pas eind 2025 in de Tweede Kamer besproken wordt, en er in 2025 nog niks zal veranderen.

De voorgestelde wijzigingen zien onder andere op de duur, die op maximaal één jaar wordt gesteld. Daarnaast moeten de zwaarwegende bedrijfs- en/of dienstbelangen voor een concurrentiebeding schriftelijk worden gemotiveerd in alle arbeidsovereenkomsten, in plaats van alleen in de arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd. Ook moet de werkgever tijdig en schriftelijk aan de werknemer laten weten dat hij hem houdt aan het concurrentiebeding en voor hoe lang. Aan de werknemer moet een vergoeding van 50% van het maandelijkse salaris betaald worden voor iedere maand waarin de werkgever de werknemer aan het concurrentiebeding wil houden.  

Wetsvoorstel: Meer zekerheid flexwerkers

Dit wetsvoorstel moet de positie van flexibele werknemers verbeteren. Zo worden nulurencontracten afgeschaft en komen er basiscontracten met een minimum aantal uren waarvoor werkenden ingeroosterd worden en betaald krijgen. Er wordt een grens gesteld aan de extra beschikbaarheid van een flexibele werknemer, zodat werken buiten de afgesproken werktijden niet verplicht is.

Met deze wet wordt wil het kabinet ook zogeheten ‘draaideurconstructies’ voorkomen. Dit is een situatie waarin werknemers herhaaldelijk tijdelijke contracten krijgen, vaak met korte onderbrekingen, om vaste contracten te vermijden. Ook wordt de tussenpoos in het kader van de ketenregeling (na drie tijdelijke arbeidsovereenkomsten) verruimd van zes maanden naar vijf jaar.

Dit wetsvoorstel gaat naar verwachting de komende maanden naar de Tweede Kamer. Het steven is om de wet op 1 januari 2026 in te laten gaan.

Wetsvoorstel: Beperking compensatie transitievergoeding

Deze regeling geldt voor de (betaalde) transitievergoeding bij ontslag van werknemers die langer dan twee jaar ziek zijn en bij kleine bedrijven die stoppen door het overlijden of de pensionering van de eigenaar.

Op dit moment kunnen alle werkgevers gebruik maken van deze regeling. Als het wetsvoorstel wordt aangenomen, kunnen alleen nog werkgevers met maximaal 25 werknemers in dienst gebruik maken van de compensatieregeling.

De regering streeft ernaar om dit wetsvoorstel eind 2025 te behandelen, en per 1 juli 2026 in te laten gaan.

Heeft u nog vragen over de veranderingen in 2025? Laat het ons weten!

….Geschreven door Loes Kokhuis..Written by Loes Kokhuis….